keskiviikkona, syyskuuta 12, 2007

Tee ostoksesi puistossa

Päivän lehdessä törmäsin sanaan ostospuisto. Toki olen kuullut moisesta aiemminkin. Nyt kuitenkin jäin sanaan kiinni. Eikö ostospuisto tarkoitakin samaa kuin ostoskeskus? Uskoisin, että sanaa käyttävä ihminen markkinoi ajatusta, jonka mukaan puisto on mukavampi ja viihtyisämmän sävyn paikka kuin keskus. Puistossa saa temmeltää vapaasti, kun taas keskuksen olemassaolo perustuu voimakkaasti johdatteluun, suunnan näyttämiseen. Vai miten on? Onko ero selvä?

Hyllystä kahmaisin Nykysuomen perussanakirjan (4. painos, 1996). Se ei näytä tuntevan sanaa ostospuisto, mutta ostoskeskuksen se kyllä selittää, tosin ei mitenkään erityisen kuvaavasti: ”ostoskeskus = ostokeskus”. No niin, toisin sanoen ostoskeskus on paikka, eri ostopaikkojen keskittymä, siis keskus tehdä ostoksia.

Yhdyssanan alkuosalla on tapana selittää perusosaa. Ostospuiston perusosa on puisto, joka on sanakirjan mukaan ”puita kasvava (taajamissa us. istutuksin koristettu) oleskelu-, virkistys- t. luonnonsuojelualue". Puisto liittyy siis erityisesti luontoon ja tarjoaa mahdollisuuden olla luonnossa. Mitä tekee yhdyssanan alkuosa ostos? Se tekee luonnosta luonnottoman.



Ostospuisto on tavaroiden luonnonsuojelualue. Se on paikka, jossa voi virkistäytyä kiireen keskellä niin, että ei tarvitse kuulla puiden humisevan. On kuunneltava lähimmäisten elementeissä kertautuvaa puhetta, jota pahimmassa tapauksessa korostaa ostospuistoon luonnon tuntua tuomaan tarkoitettu keinotekoinen suihkulähde. Ostospuisto virkistää kuin tylsä luento tai esitelmä. Ostospuistossa ei virkisty mikään muu kuin kassojen toiminta, joka vie ihmiseltä kaiken virkeyden alle tunnissa.

Ostospuisto on olevinaan lempeämpi ostoskeskus, mutta kyse on vain sanasta, jolla voidaan tehdä mitä vain. Yhdyssanoissa tärkeintä merkitystä kantaa perusta, siis puisto ja keskus. Molemmissa tehdään ostoksia. Vielä paljon puistoakin parempi olisi taivas. Ostostaivas on paikka, jossa pääsee nopeasti yhteyteen jos ei taivaan, niin ainakin jonkun ylemmän sfäärin kanssa. Tuo sfääri vetää puoleensa, mutta sieltä on paettava nopeasti. Vai pääseekö tämän päivän ostospuistosta, -keskuksesta tai -taivaasta ulos lainkaan?

8 kommenttia:

Tuima kirjoitti...

Entäs tämä: http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Tanskalaiset+haluavat+sähkönsä+suurista+puistoista+mereltä/1135230173411

Ehkä puisto katsotaan sanana olevan jotenkin maallisempi sana kuin paratiisi (ostosparatiisista lienet kuullut). Tai ehkä se kertoo sananikkareiden suhteesta puistoon (=suhdetta ei ole), jolloin sana on mahdollista siirtää uuteen käyttöön. JA lopultakin kysy on siitä, että ostospaikat pitää myydä käyttäjille uudestaan ja uudestaan. Ovathan lopetetut lähiliikkeet palaamassa takaisin...

tommi kirjoitti...

Tuulivoimapuisto on hieno sana. Mitä enemmän yhdyssanassa on osia, sitä komeampi se on sisällöltään...

Olisiko näissä molemmissa "puistossa" kyse siitä, että kaikki pitää saada tuottamaan jotakin (esim. tuulivoimaa, mutta lopulta kuitenkin rahaa), varsinkin ne "turhat" paikat, jollainen lienee tässä katsannossa myös puisto?

Anonyymi kirjoitti...

Sinäpä sen sanoit. Puisto ei tuota rahaa. Ja toisaalta, Suomessa ei ole oikein puistokulttuuria, se ei ole korttelien luonteva ulko-olohuone. Toisaalta kiinnostavaa on se, että puistojenmiehet eivät vaikuta näissä uudissanoissa merkityssisältöön.

Tuima kirjoitti...

Anonyymi oli tällä kertaa Tuima.

tommi kirjoitti...

Miten olisi puistojenmiespuisto?

Tuima kirjoitti...

Kerro ensin kuka haluaa asua sen vieressä? Asuntojen arvon alenemiseen vedottaisiin heti.

Tuomas kirjoitti...

Anglismihan se ostospuistossakin lurkkii, vaikka en tiedäkään, elääkö sana ulkomaan ostosparatiiseissa, mutta olettaisin näin olevan. Suomen ostosparatiisien innovaattori Toivo "Topi" Sukarihan kävi oikein Floridassa tutustumassa todellisiin ostosparatiiseihin saadakseen oppia Lempäälän Idea Parkiin. Niin, Ideapuisto! Siellä käydään, ei vain tekemässä ostoksia, vaan saamassa ideoita. Mielettömän hienoa, varsinkin kun sana ei ole suomen kielen saastuttama! Itse saan ideoita mieluummin jossain muualla kuin ostoshelveteissä, mutta se ei kuulu tähän...

tommi kirjoitti...

Olet väärässä, sillä kaikki mahdollinen liittyy ostospuistoon ja ideoiden saamiseen ja tarjoamiseen. Toisaalta voi kysyä, tarjotaanko meille mahdollisia ideoita vai syötetäänkö meille pakollisia ideoita. Eikös idea ole ostospuiston katsannossa sama kuin mainos? Ideapuistokin olisi siis mainospuisto. Vai olisiko Ideaparkissa sittenkin kyse kaiken pysähtymisestä, mikä (anglismia seuratakseni) tapahtuu parkissa eli parkkipaikalla?