keskiviikkona, tammikuuta 04, 2006

Teoreetikko Vachel Lindsay


Vihdoin koitti aika, jota Vachel Lindsayn teos The Art of the Moving Picture (1915/1922) on pöydänkulmallani odottanut. Luetuksi tulemisen aika on koittanut.

Paremmin runoilijana tunnetun Lindsayn elokuvan taidetta käsittelevä teos on kiehtova lyhyiden teoreettisuuteen taipuvien tekstien kokonaisuus, jossa Lindsay käsittelee subjektiivisesti ja impressionistisesti mutta erittäin mielenkiintoisesti varhaista elokuvaa.

Tarkkanäköisen Lindsayn aikalaishuomioista voi nyt lukea selityksiä myös sille, miksi Hollywoodin kaupallinen tuubatehdas toimii. Vuonna 1922 kirjoittamassaan osassa Lindsay analysoi oivallisesti sitä, mikä tekee Tohtori Caligarin kabinetista (Saksa 1919) amerikkalaisiin elokuviin nähden poikkeuksellisen taideteoksen. Toisaalta hän toteaa, että kokeellisen Caligarista tekee ennen muuta juuri se, että se asetetaan kaupallista tuotetta vastaan.

Yhden luvun aluksi normatiiviseen teoriaan kallistuva Lindsay kirjoittaa: "THE MOTION PICTURE ART IS A GREAT HIGH ART, NOT A PROCESS OF COMMERCIAL MANUFACTURE" (s.30).

Koska vuosi on vasta aivan aluillaan, toivon Lindsayn sanoihin viitaten tältä vuodelta vielä yhtä asiaa: KUNPA JOKIN UUSI ELOKUVA YLLÄTTÄISI MINUT TÄNÄ VUONNA.

Ei kommentteja: